Botanikas BloggVill du jobba smartare? Testa 8 sätt att öka ditt arbetsflöde

Vill du jobba smartare? Testa 8 sätt att öka ditt arbetsflöde

Vill du jobba smartare? Testa 8 sätt att öka ditt arbetsflöde

Vi vill ju mjölka ur så mycket kreativa juicer ur oss själva som möjligt under arbetsdagen, men vi gör oftast detta på helt fel sätt. Istället för att pressa oss själva till max och jobba fullspäckade arbetsdagar, så är det faktiskt vila, motion och att ha roligt som just ökar din produktivitet mer än vad du tror. Vi har skapat en snabb lista för er på 8 sätt att öka ditt arbetsflöde som inte är helt inom de vanliga ramarna för arbete. 

  1. Vänd livet upp och ner

Har du testat att stå på huvudet? Detta kanske låter sjukt, men det är inte så svårt som du kan tro! Att stå på huvudet är inom yogan en av grunderna och en så kallad “inversion” ger otroligt många hälsoeffekter som direkt översätter till produktivitet i arbetet. Genom att stå på huvudet ökar du blodflödet, humöret och minskar ryggsmärtor genom att stärka din bål. Här kan du läsa mer om fördelarna med att stå på huvudet och här lär du dig hur du ska göra.

  1. 20/20/20 regeln

Datorskärmar tröttar ut våra ögon och därmed även hjärnan. Nästa gång du är helt upplukad av datorn, sätt en tidstagare på 20 minuter. Var 20e minut ska du ställa dig upp och titta i 20 sekunder på något som är minst 20 meter bort. Vår favorit utsikt? Titta på Linnéträdgården så klart. 

  1. Fika som en supermakt

Det är ingen hemlighet att vi svenskar älskar att fika. Men medan chefen kanske tycker att ni står för länge och hänger vid kaffebryggaren, så ökar faktiskt våra fikastunder produktiviteten. 

Även Bank of America ökade sin produktivitet med 10 procent efter att de infört gemensamma fikaraster på 15 minuter i ett callcenter med stora problem med utbrändhet och hög personalomsättning. När personalen fick en chans att prata av sig, lära sig informella knep om jobbet och hämta nya krafter blev säljsamtalen kortare och stressen lägre, skriver Chef.se

  1. Titta på växter

Här på Botanika tror vi stenhårt på biofilisk design och kraften i den enkla krukväxten för att lyfta humör, öka syreupptag, minska stress och faktiskt öka produktivitet med hela 15% enligt Wired.

Hos oss finns växter i varje hörn, på varje bord, i taket. Det finns så mycket styrka i att skapa naturmiljöer även i storstäder som Uppsala.

  1. Andas genom ryggen. Mer info från Rebecka

Ta och blunda en sekund när du läser detta. Låt dina axlar sjunka och magen hänga ut. Slappna av i käken och i pannan. Släpp din stress, oro och spänningar och tänk bara på att andas in och ut genom näsan. Andas ut. Andas in genom näsan och känn hur luften sprider sig i lugnorna och att bröstkorgen expanderar bakåt, neråt, åt sidorna, ner mot höfterna, upp mot axlarna och framåt. Hur känns det? Upplever du ett lugn i kroppen?

Vi samarbetar med Rebecca Liljefors som är utbildad andningscoach och kan lära er andas på rätt sätt här på Botanika. Vill du boka tid med henne för andning eller kanske en yogamassage? Kolla in: https://www.uppsalayogamassage.se/

  1. Ta dig ut!

Naturen får oss att komma till liv och må bra, men det finns inget som säger att du måste ut på en fem-timmars hajk i det vilda, utan det kan räcka med så lite som en 15-minuters promenad utomhus för att öka ditt immunförsvar, ditt välmående och ja till och med din fokus för att kunna arbeta. För mer om att vistas i naturen, kolla in Luften Är Fri.

  1. Häll ut kaffekoppen och välj istället té och vatten

Vi svenskar älskar ju verkligen kaffe, men kanske lite för mycket. Det kan lätt bli att vi räcker oss för nästa kopp kaffe för att snabbt få upp energin och bli “buzzed” när vi i faktiska verket lurar våra hjärnor. Vi får en snabb kick med energi från koffeinet men hamnar lägre i energinivå bara en kort stund senare. Testa istället en kopp vatten eller té för att hålla dig hydrerad och fokuserad! På Botanika älskar vi att drycka Ramlösa’s nya fokusvatten och Kung Markatta’s ekologiska téer. För mer om påverkan av kaffe på din produktivitet, kolla in denna artikel.

  1. Ställ dig upp när du jobbar 

Ett stillasittande arbete påverkar allt från ryggsmärta till ökad trötthet, minskade energiförbrukning och en sämre blodcirkulation. Så ställ dig upp! Om du jobbar stående bränner du fler kalorier, får upp humöret och blir mer effektiv i ditt arbete! Här hittar ni mer om fördelarna med att stå och jobba.

Är du sugen på en mer kreativ, rolig och produktiv arbetsdag? Sätt dig på Botanika och jobba! Eller ta din nästa konferens hos oss.

Hoppas ni hittat nya sätt att bli produktiva och glada i ert arbete.

Våra rum

Sängar Botanika Uppsala Hotell

Economy Twin Rum

Våra Economy Twin rum är utrustade med två sängar och eget badrum. Här bjuder vi på vacker utsikt över Linneträdgården och är ett prisvärt

Läs mer »

Economy Dubbelrum

Sparka av dig skorna och hoppa ner i den lyxiga Kingsize sängen i våra economy dubbelrum. Här får du utsikt över vackra Linneträdgården. Rummen

Läs mer »
Familjerum Hotell Botanika Uppsala

Familjerum

Är du på äventyr med familjen passar våra rymliga familjerum perfekt för er med en härlig kingsize säng för de vuxna och våningssängar för

Läs mer »

Familjesovsal

För familjen på fler än fyra erbjuder vi hotellrum med 3 våningssängar totalt 6 bäddar. Sängarna är moderna och utrustade med inbyggt uttag för

Läs mer »